Legendy o Straszkach Śląskich i Warsztat w Pracowni Artysty – podstawa programowa

1. Edukacja regionalna w klasach I–III (edukacja wczesnoszkolna):

  • Poznawanie tradycji, zwyczajów i kultury regionu, w którym uczniowie mieszkają, w tym legend, podań i opowieści lokalnych.
  • Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej oraz kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń.
  • Uczestnictwo w działaniach praktycznych, takich jak prace plastyczne inspirowane tematyką regionalną, co wpisuje się w metodę „uczenia się przez działanie” (learning by doing).

2. Edukacja plastyczna:

  • Wykonywanie prac plastycznych inspirowanych tematyką lokalną, np. legendami i postaciami ze śląskich podań, co rozwija kreatywność i wyobraźnię uczniów.
  • Poznawanie różnych technik plastycznych i wykorzystywanie ich do wyrażania własnych przeżyć oraz wiedzy o regionie.

3. Język polski (klasy IV–VIII):

  • Poznawanie i interpretowanie tekstów kultury, w tym legend, podań i baśni związanych z regionem.

4. Edukacja regionalna w klasach IV–VIII:

  • Poznawanie historii, tradycji i obyczajów regionu Górnego Śląska oraz kultywowanie regionalnych tradycji i obrzędów.
  • Kształtowanie emocjonalnego związku z regionem oraz rozwijanie wrażliwości na wartości kulturowe.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 oraz Dz.U. z 2024 r. poz. 996).

Pozostałe warsztaty w pracowni, podczas których dzieci poznają zawód artysty, techniki malarskie i uczą się praktycznego tworzenia, odpowiadają wielu punktom z podstawy programowej plastyki w szkołach podstawowych. Oto najważniejsze z nich:

1. Cele kształcenia – wymagania ogólne:

  • Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
  • Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
  • Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.

2. Wymagania szczegółowe:

  • Uczeń wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury, rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej; rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język.
  • Poznaje podstawowe techniki plastyczne (np. rysunkowe, malarskie), narzędzia i materiały oraz świadomie je wykorzystuje w samodzielnych działaniach twórczych.
  • Uczeń wyraża własne myśli i uczucia w różnorodnych formach plastycznych oraz wykorzystuje różne techniki wyrazu.
  • Poznaje pojęcie artysty, inspiracje artystyczne, zawód artysty i rolę sztuki w życiu społecznym.
  • Poznaje elementy języka sztuki: linia, barwa, walor, faktura, kompozycja, kontrast, bryła, światłocień, a następnie wykorzystuje je w praktyce.
  • Uczestniczy w działaniach praktycznych, takich jak zajęcia w plenerze, warsztaty w pracowni, poznaje narzędzia i materiały artystyczne.

3. Edukacja wczesnoszkolna (klasy I–III):

  • Poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby.
  • Wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych.
  • Przygotowanie do odbioru sztuki i rozumienia jej roli w kulturze

Dzikie lato w mieście!

Skorzystaj z naszej oferty wakacyjnej!


This will close in 20 seconds