1. Edukacja regionalna w klasach I–III (edukacja wczesnoszkolna):
- Poznawanie tradycji, zwyczajów i kultury regionu, w którym uczniowie mieszkają, w tym legend, podań i opowieści lokalnych.
- Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej oraz kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń.
- Uczestnictwo w działaniach praktycznych, takich jak prace plastyczne inspirowane tematyką regionalną, co wpisuje się w metodę „uczenia się przez działanie” (learning by doing).
2. Edukacja plastyczna:
- Wykonywanie prac plastycznych inspirowanych tematyką lokalną, np. legendami i postaciami ze śląskich podań, co rozwija kreatywność i wyobraźnię uczniów.
- Poznawanie różnych technik plastycznych i wykorzystywanie ich do wyrażania własnych przeżyć oraz wiedzy o regionie.
3. Język polski (klasy IV–VIII):
- Poznawanie i interpretowanie tekstów kultury, w tym legend, podań i baśni związanych z regionem.
4. Edukacja regionalna w klasach IV–VIII:
- Poznawanie historii, tradycji i obyczajów regionu Górnego Śląska oraz kultywowanie regionalnych tradycji i obrzędów.
- Kształtowanie emocjonalnego związku z regionem oraz rozwijanie wrażliwości na wartości kulturowe.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 oraz Dz.U. z 2024 r. poz. 996).
Pozostałe warsztaty w pracowni, podczas których dzieci poznają zawód artysty, techniki malarskie i uczą się praktycznego tworzenia, odpowiadają wielu punktom z podstawy programowej plastyki w szkołach podstawowych. Oto najważniejsze z nich:
1. Cele kształcenia – wymagania ogólne:
- Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
- Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
- Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.
2. Wymagania szczegółowe:
- Uczeń wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury, rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej; rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język.
- Poznaje podstawowe techniki plastyczne (np. rysunkowe, malarskie), narzędzia i materiały oraz świadomie je wykorzystuje w samodzielnych działaniach twórczych.
- Uczeń wyraża własne myśli i uczucia w różnorodnych formach plastycznych oraz wykorzystuje różne techniki wyrazu.
- Poznaje pojęcie artysty, inspiracje artystyczne, zawód artysty i rolę sztuki w życiu społecznym.
- Poznaje elementy języka sztuki: linia, barwa, walor, faktura, kompozycja, kontrast, bryła, światłocień, a następnie wykorzystuje je w praktyce.
- Uczestniczy w działaniach praktycznych, takich jak zajęcia w plenerze, warsztaty w pracowni, poznaje narzędzia i materiały artystyczne.
3. Edukacja wczesnoszkolna (klasy I–III):
- Poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby.
- Wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych.
- Przygotowanie do odbioru sztuki i rozumienia jej roli w kulturze